documentos de pensamiento radical

documentos de pensamiento radical

miércoles, 14 de septiembre de 2022

2 poemas de SENSE PENEDIMENT, SENSE ESPERANÇA de PEP CASTELLS


 

 

Vaig néixer en un poble gris,

en un temps trist,

però sobretot poruc.

 

El meu món es dibuixà

entre l’església i l’escola,

en el mateix carrer,

una a la dreta sortint de casa,

l’altra a l’esquerra,

passant per l’ajuntament,

també al mateix carrer.

 

I l’escola. Primer les monges,

que ho eren dels sagrats cors.

Més tard a les escoles nacionals,

l’edifici de les quals es va construir

durant la república

i mai m’ho varen dir.

 

Presidia la classe un estrany Gòlgota.

Franco a la dreta del crucificat

i a l’esquerra José Antonio.

Però allò que es feia més evident

era la trista estufa de serradures.

 

I vaig fer, o ser escolà.

Apreníem unes frases en llatí

sumsum corda i habemus ad domine

i ens convertíem en ajudants

i col·laboradors

en el sagrament de la consagració,

en la conversió del vi en la sang de crist.

 

I a casa un immens silenci

respecte d’ahir. Un vel invisible

separava els nostres dies infantils

de la joventut que hagueren tingut

els nostres pares i les nostres mares.

I que amagava la tristesa evident

en els rostres envellits prematurament

de les nostres iaies, sempre vestides de negre.

Vaig arribar a creure que calia ser vídua

per a ser iaia.

 

I especialment recordo ara

aquella falsa reverencia, aquella submissió

de vençut sempre, aquell respecte imposat

quan es tractava del senyor del sindicat,

del sergent de la guàrdia civil de Torelló

o del jefe local del movimiento.

I com que encara no havíem après res,

anava a veure el fugitivo

a casa seva, amb el seu fill

perquè, encara ara, és de la meva colla.

 

*** 


 

Les rialles del pare

eren puntuals, controlades.

Mai hi vaig veure

una passió extraordinària.

Responien a l’alè

dels que se senten traïts.

Va creure i va lluitar

amb aquells que el van obviar.

Els seus varen vèncer

i no el varen convidar

a la festa de la victòria.

I així, inconscientment,

ens va anar ensenyant

que tots són iguals.

 

Ara, ja de gran, l’he entès.

Tots,

quan son al poder,

són iguals.

.

 

 

 


Pep Castells. Sense penediment, sense esperança. Descontrol Ed. 2022 

No hay comentarios:

Publicar un comentario